Do założenia tego wątku zmobilizował mnie ostatecznie post Marysi (nowababka) zawarty w wątku liliowca Baja cytat: "Kupiłam jako Blanka, ale szczerze mówiąc
czerwone liliowce brata Stefana Franczaka wstawiam z pewną nieśmiałością, nie będąc pewna czy to właściwa odmiana" oraz moje zestawienia dotyczące
podobieństw wśród liliowców. Co prawda intencja Marysi jest różna od mojej (wyjaśnienie niżej) ale cel zbliżony - liliowce podobne do siebie.
Zestawienia podobnych odmian zaczęłam robić ponieważ mam bardzo ograniczoną powierzchnię działkową a chęci w posiadaniu coraz to nowych odmian są olbrzymie, zostałam zmuszona do nałożenia sobie "kagańca". Nie jestem profesjonalistą a tylko działkowiczem amatorem więc staram się kupować tylko takie odmiany, które różnią się nie tylko wielkością kwiatów i wysokością ale przede wszystkim kwiatami. Co prawda już się nauczyłam i przed kupnem kolejnej odmiany sprawdzam, porównuję itd. I w tym przypadku takie zestawienie podobnych do siebie okazów może pozwolić na niepowielanie prawie identycznych odmian z tymi, które już mam. A takie zestawienia rozrasta mi się w zastraszającym tempie.
Tyle wyjaśnienia i na początek czerwone liliowce brata Franczaka.
Grupa czerwonych liliowców brata Franczaka jest rzeczywiście bardzo trudna w identyfikacji. Blanka, Jan Paweł, Zagłoba, Kardynał Wyszyński, Maksymilian Kolbe, Major Hubal są bardzo do siebie podobne. I nic dziwnego bo można powiedzieć, że wszystko zostaje w rodzinie bo ojcem
i dziadkiem
jest .... Jan Paweł
A to rodzice odmian, rok rejestracji w AHS i określenie koloru czerwonego (z ilustracją moimi zdjęciami)
Jan Paweł - sdlg × Gertrude Smith 1979 jasny intensywny czerwony
Kardynał Wyszyński -
Jan Paweł × sdlg 1981 wspaniały aksamitny czerwony
Maksymilian Kolbe -
Jan Paweł × sdlg 1982 jaskrawy czerwony
Zagłoba - Baja ×
Jan Paweł 1983 jaskrawy czerwony
Blanka -
Kardynał Wyszyński × Lusty Lealand 1992 żywy czerwony
Major Hubal -
Jan Paweł × May Colvin 1995 ciemny czerwony