Termin sadzenia
Najlepiej rododendrony sadzić wiosną, w kwietniu.
Jednakże z uwagi na to, że w szkółkach uprawiane są one w pojemnikach, można je sadzić
w dowolnym terminie przez cały okres wegetacyjny od kwietnia do października. Za ostateczny termin uznaje się połowę października. Podyktowane jest to obawą, że z powodu niskich temperatur korzenie nie zdążą przerosnąć podłoża a tym samym roślina w stopniu znacznym narażona będzie na wymarznięcie. Tyle teoria a życie życiem

Ocieplenie naszego klimatu i plusowe temperatury na przełomie jesieni i zimy zachęcają ogrodników do nagięcia tej zasady i tak doczekaliśmy się tu na forum różaneczników sadzonych w grudniu
Sadzenie - krok po kroku
1.
Wykopujemy szeroki dół o głębokości 40-50 cm
Dlaczego podkreślam, że szeroki? Wynika to ze
specyfiki systemu korzeniowego rododendronów, który jest płytki. Składa się on głównie, bo aż w 80% z cienkich i delikatnych korzeni bocznych, rozwijających się tuż pod powierzchnią gleby. Warto wiedzieć, że nawet korzenie różaneczników, które mają już 100 lat z okładem, nie będą sięgać głębiej niźli na 40 cm !!! Dlatego właśnie kopanie przesadnie głębokich dołów dla różaneczników i azalii mija się z celem.
Przyjmuje się, że na ziemiach lekkich i przepuszczalnych (piaszczystych)
średnica dołu powinna być 2-3x a nawet 4x większa niż bryła korzeniowa zakupionej rośliny.
Przykładowo dla rododendrona z doniczki o pojemności 5 l i o średnicy 25 cm powinniśmy przygotować dół o głębokości 40 cm i szerokości co najmniej 50 cm a jeszcze lepiej 75cm czy 100cm.
Na glebach ciężkich i zbitych (gliniastych) zagłębienie powinno być nieco płytsze, ale i jeszcze bardziej szerokie. Zalecana jest także warstwa 5-7 cm drenażu z kamyków i żwiru na dnie dołu. Rododendrona nie tyle wówczas zakopujemy, co obsypujemy podłożem.
2.
Przygotowujemy kwaśne podłoże. W tym celu
mieszamy ziemię ogrodową z kwaśnym torfem wysokim oraz z materią organiczną: igliwiem sosnowym, świerkowym, przekompostowaną korą drzew iglastych, przekompostowanymi liśćmi dębowymi, bukowymi czy przekompostowanymi trocinami w proporcjach 1:2:1
Możemy także skorzystać z dostępnych w sklepach i centrach ogrodniczych gotowych mieszanek dla roślin kwasolubnych. Wypełniamy nimi przygotowany dół.
Uwaga!
Pod jeden krzew dajemy nie mniej niż 100 l kwaśnego podłoża !!!
Stanowisko, na którym chcemy posadzić różanecznika/ azalię, idealnie byłoby przygotować kilka miesięcy przed posadzeniem roślin tak, by podłoże mogło sobie popracować.
3.
Roślinę obficie podlewamy lub wręcz zanurzamy całą jej bryłę korzeniową w naczyniu z wodą. Zanurzenie powinno trwać tak długo, aż z podłoża przestaną się wydobywać bańki powietrza (+- 15-20 minut)
4. Wyjmujemy rododendrona z doniczki a następnie
oceniamy stan jego bryły krzeniowej, w następstwie czego
ją rozluźniamy bądź nie
Jeśli roślina była nazbyt długo trzymana w za małym i za ciasnym pojemniku, jej korzenie stają się sfilcowane i wrośnięte do środka. Taki rododendron nie jest w stanie w pełni pobierać składników pokarmowych z gleby i co za tym idzie, wolniej rośnie, by nie powiedzieć, że stoi w miejscu czy wręcz marnieje. By temu zapobiec zaleca się
nacięcie nożem a następnie
rozdrapanie - nawet w sposób dość brutalny -
przy pomocy pazurków ogrodniczych bryły korzeniowej rododendrona. Uszkodzenie sfilcowanej warstwy ma za zadanie pobudzić korzenie do regeneracji i penetrowania przez nie podłoża.
Jeśli roślina nie ma przerośniętej bryły korzeniowej, nie wymaga luzowania.
5.
Umieszczamy roślinę w wypełnionym kwaśnym podłożem dole
dokładnie na takiej głębokości, na jakiej rosła w pojemniku bądź 2-3 cm ponad powierzchnią ziemi, nigdy głębiej !!! Podyktowane jest to tym, że
system korzeniowy rododendronów potrzebuje dostępu powietrza. Sadzenie głębiej groziłoby niedoborem tlenu i w konsekwencji mogłoby skutkować śmiercią korzeni rośliny.
Warto tu sobie uświadomić, że różaneczniki są roślinami wymagającymi gleb o naprawdę dużej pojemności powietrznej (10-20%) a azalie nawet bardzo dużej (powyżej 20%), gdy dla porównania iglaki potrzebują gleb o 2-5% takiej pojemności.
6.
Uzupełniamy dół podłożem. Ważne, by bryła korzeniowa rośliny stykała się z przygotowanym podłożem na całej swej powierzchni, ale - z tych samych względów co powyżej -
nie udeptujemy gleby wokół rododendrona butami, a jedynie lekko ją dociskamy.
7.
Wokół rośliny formujemy niewielką nieckę i obficie podlewamy krzew. Niecka powinna całkowicie wypełnić się wodą. Takież zagłębienie wokół krzewu warto pozostawić, będzie ono ułatwiało późniejsze podlewanie. Zalecenie odnośnie niecki nie dotyczy jednak gleb ciężkich.
8.
Ściółkujemy teren wokół posadzonego rododendrona warstwą 5-10 cm przekompostowanej kory sosnowej.